Vara aceasta, Asociația F.R.E.E. a desfășurat în mediul online un sondaj de opinie, cu privire la perspectiva românilor despre bunăstarea găinilor ouătoare crescute în sistem industrial.
Scopul sondajului este de a crește gradul de conștientizare a companiilor despre calitatea produselor pe care le oferă spre vânzare.
Marea majoritate a respondenților, dintre cei 373 care au răspuns apelului nostru, sunt vizibil preocupați de modul în care sunt crescute găinile în fermele industriale.
În continuare, vor fi afișate răspunsurile de la fiecare întrebare, urmate de concluziile noastre.
Majoritatea respondenților care consumă ouă (29.8%) au declarat că achiziționează ouă free-range și ecologice, după care ouă de la țară/rude/gospodăria proprie (18.2%). Numai 1.9% dintre oameni cumpără ouă cu cira 3, iar 13.4% spun că nu știu ce fel de ouă cumpără sau că nu se uită la marcaj.
La întrebarea despre sursa din care consumatorii procură ouă, majoritatea au răspuns că preferă rafturile magazinelor (ordinea mai exactă a preferințelor fiind: Auchan, Lidl, Kaufland, Carrefour, Metro, Mega Image, Profi, Cora, Penny și Selgros), după care apelează la rude sau au propriile gospodării unde cresc găini. În final, cei mai puțini dintre românii care au participat la sondaj frecventează piața, magazinele de cartier sau nu cumpără ouă deloc.
94.7% dintre respondenți sunt de acord că România ar trebui să interzică utilizarea cuștilor în producția de ouă din țară și să folosească sisteme alternative de creștere (în hale la sol, respectiv cu acces la aer liber). De asemenea, 97.3% consideră că guvernul e dator să încurajeze și să sprijine producătorii în a adopta practici de bunăstare a animalelor, astfel reducând suferința animalelor.
Întrebați dacă ar fi dispuși să plătească un preț mai mare pentru ouă a căror proveniență nu implică cruzime față de păsări, 76.5% au răspuns că sunt de acord.
Câteva date demografice se pot vedea în următoarele imagini:
Sondajul de opinie va fi reluat la finalul campaniei de informare și va include răspunsurile a mai multor respondenți, pentru a prezenta cu mai mare acuratețe mentalitatea românilor și alegerile alimentare care le corespund.